Derde dag in New York, eigenlijk Philadelphia

Gisteren dus een dag in Philadelphia. De dag begon met een ontbijt met scrambled eggs, toast, verse fruitsalade met yoghurt en cereal en appelcake met noten. Voldoende bodem voor waarschijnlijk weer een wandeldag. En dat klopte, aan het eind van de dag tikte we de 17,5 kilometer aan. De reis naar Philadelphia met de trein verliep uitermate goed. Zeer comfortabele stoelen en stipt op tijd vertrekken. Wel bijzonder is het feit dat je ‘pas’ een kwarrier van te voren weet vanaf welke track je vertrekt dus in de stationshal hou je ook de borden in de gaten net als op Schiphol.
We treinden langs verschillende plaatsen en zagen dat niet de beste huizen vlakbij de treinrails gebouwd zijn en hoeveel autokerkhoven er zijn. Na anderhalf uur arriveerden we in Philadelphia. Een prachtige oude stationshal daar en buiten gekomen zien we een geheel andere atmosfeer dan New York en dat blijft de hele dag zo. Veel relaxter en rustiger. Wanneer we ons op de kaart orienteren op de Liberty Bell (een van de symbolen van de vrijheid en de Onafhankelijksoorlog) krijgen we al snel hulp van een man en die is erg verbaasd dat wij er lopend naar toe willen, het is wel 3 kilometer! ;-). Hij wijst ons de weg en wij gaan op pad. We komen op onze route de Reading Terminal Market tegen die we ook wilde bezoeken dus meteen maar doen. Het is een publieke van oudsher farmersmarket waar enorm veel voedsel verkocht wordt, o.a. van lokale boeren. Leuk is dat er ook Amish hun producten verkopen. Het woord Pennsylvania Dutch kom je regelmatig tegen...
Vervolgens door naar de Libery Bell. Een flinke rij voor de ingang en dan wat geschiedenis tot ons nemen en tenslotte de Bell aanschouwen tussen de poserende en selfie nemende mensen. Hierna gaan we de stad verder verkennen, het is mooie stad. Wel hebben we spijt geen korte broek aan gedaan te hebben, het is warm. En daar genieten meer mensen van, overal zien we mensen lekker buiten de lunch gebruiken. Waar we in New York amper een stoeltje buiten zien staan zien we hier veel terrassen. Dat zal ongetwijfeld met de prijs per vierkante meter grond te maken hebben. Na de nodige omzwervingen komen we uiteindelijk bij het Philadelpia Museum of Art uit, waar het krioelt van de mensen. Niet vanwege het museum maar vanwege de trappen die Rocky oprende aan het einde van deel 1. Ze zijn inmiddels omgedoopt tot The Rocky Steps ... Eenmaal boven heb je een prachtig uitzicht. Ook nog even met Rocky op de foto, er staat naast de trappen een standbeeld. Overigens is het museum zelf een prachtig gebouw en van binnen ongetwijfeld ook maar daar ontbreekt ons de tijd voor.
Hierna zijn we de stad weer ingelopen. We wilde graag een Philly steak sandwich eten maar helaas, die konden we zo snel niet vinden. Uiteindelijk heerlijk gegeten in een eetcafe met aantrekkelijk terras, Aline bbq chicken sandwich, Carla een salade. Daarna zijn we langzaam teruggelopen naar het station. De trein vertrok mooi op tijd maar liep vertraging op door “police acticivities”. Uieindelijk zijn we om 21:00 uur in NYC. Nog even van de enorme lichtreclames genoten en dan naar ons hotel.

Monique

Mooie dag hoor! En erg leuk elke keer de foto's erbij. Even genieten.

Irene

Klink allemaal weer geweldig. Enjoy!!

ruud

Als ik dit zo lees denk ik het uitstapje naar Philadelphia geen slechte keuze is geweest. Leuke ervaring lijkt me.