Dag 5 Washington DC

Redelijk vroeg wakker dus al om kwart voor 7 aan het ontbijt, de een na laatste van deze vakantie.... daarna meteen naar Walgreens en CVS (zeg maar de Etos en de Kruidvat van de VS) voor wat inkopen. We tikken weer flink wat $$ af. Daarna nog naar een biologische supermarkt waar de heerlijkste dingen te koop zijn. Rijst, havermout, e.d. kun je ook los kopen dus weg met al die verpakkingen. Daarnaast talloze maaltijden, verse soepen in grote pannen en salades die je zelf kunt samenstellen. Naar het hotel om de vesten weer achter te laten, het wordt al weer wat warmer. Deze dag is beduidend minder warm dan de dagen ervoor, het wordt ook ‘maar’ maximaal 24 graden en dat merk je vooral in de vroege ochtend. Dan naar het metrostation om naar het Jefferson Memorial te gaan. Zo indrukwekkend weer! Het verschil met 11 jaar geleden is het aantal toeristen, zoveel meer! Wat de memorials ook zo indrukwekkend maakt, zijn de in muren gegraveerde teksten van de betrokken personen, en die raken wel. Na Jefferson gaan we naar gaan we maar het RooseVelt Memorial, een heel uitgebreid Memorial met standbeelden van Eleanor Roosevelt, Franklinin jongere jaren en eentje van hem in zijn rolstoel met heel veel gegraveerde teksten op vele muren. Hierna naar het Vietnam Memorial, zwart granieten aflopende muren met ongeveer 58.000 namen van gesneuvelde en vermiste soldaten in de Vietnam oorlog. Daarbij ook een monument ter ere van de vrouwelijke veteranen en een standbeeld. Er is ook een groep Vietnam veteranen en zij worden regelmatig bedankt ‘for their service’ door voorbijgangers, ook jonge mensen.

Het is inmiddels in de middag en gaan we naar het museum of African American history and Culture. Een museum wat nog nieuw is en heel indrukwekkend, een aantal verdiepingen van de tijd van de slavernij tot de hedendaagse situatie. Heel bijzonder ook de grafkist van Emmet Till, slachtoffer van een lynchpartij in ‘55, er staat. Het verhaal erachter is echt vreselijk. We lopen langs de kist alsof je onderdeel bent van de begrafenis. Uiteraard wordt dit museum veel bezocht door zwarte mensen, blanken zijn in de minderheid.

Verder zijn er verdiepingen over bekende zwarte mensen die veel impact hebben gehad, o.a. Muhammed Ali, Martin Luther King en Oprah Winfrey, sport en cultuur. Een museum wat confronterend is en een absolute aanrader.

Na dit bezoek is het eind van de middag en gaan we richting hotel, onderweg komen we langs een saladebar en laten daar twee lekkere salades maken en nemen deze mee om in onze huiskamer van de hotelkamer op te eten, daarna wat drankjes in de hotelbar en dan op weg naar opnieuw de memorials om wat avondfoto’s te schieten en het moois verlicht te zien.

Nicoline

Het klinkt allemaal weer top. Heel veel plezier nog en alvast een heel goede terugreis gewenst.
Bye,
Nicoline

Aline van der Marel

Thx!

Ruud

Mooi verhaal.
Wordt vast een mooi boek.

Ina

Zo heftig confronterend die AAh. Het zou mij ook erg raken. Vast lastig om van je af te zetten als je daarna op straat loopt.

Sonja

Indrukwekkend en aangrijpend . Volgens mij de moeite waard om eens te bezoeken. Nog een fijne dag en goede terugvlucht . Veel plezier morgen zeker ook dat je Annemarie weer ziet ?

Aline

We zijn op het vliegveld en ja, ben superblij morgen Annemarie weer te zien!

Aline

Ja, het hield me inderdaad erg bezig wat we zagen in AAM