De vijfde dag in New York, shoppen

De zondag afgesloten met pizza en nu nog een drankje op de hotelkamer.

Vandaag gewinkeld, we begonnen al om half 9. The Apple store is 24 uur (!) per dag open dus daar starten we. Deze Apple winkel ligt bij het Central Park. Een bestelling voor een IPhone X wordt uitgevoerd, nooit zo veel geld voor half 10 in de ochtend uitgegeven.....

Vervolgens lopen we 5th Avenue af, straten eromheen, Grand Central Terminal (grootste treinstation). Het is bewolkt en het regent regelmatig. Het shoppen onderbreken we met koffie en cheesecake bij Junior’s. We hoeven maar een half uur te wachten voordat we aan kunnen schuiven ;-). Junior’s (beroemd in New York om de cheesecake) is blijkbaar erg populair op zondag rond 13:00 uur.

Vandaag maar ook de afgelopen dagen hebben we best veel mensen gezien die erg van het ‘pad’ af zijn, geestelijk of financieel. En vanmorgen kroop in eerste instantie en daarna rolde er een meisje met half blote billen over 7th Avenue/42nd Street. De politie sprak haar aan waarna ze huppelend wegliep. Heel dronken! Zelfs New Yorkers zien dit niet veel, de scène had nogal bekijks.

Vierde dag - Halem, Bronx, Manhattan

Nee, een vierdaagse zit er niet in ;-) het aantal wandelkilometers neemt steeds meer af. Gisteren kwamen we niet verder dan 16 km.....
Na het wederom stevige ontbijt vertrekken we om half 9 richting Harlem met de metro. We lopen gedeeltes van de wijk maar het valt wat tegen. Wel zien we het Apollo Theater, het startpunt voor veel Afro-Amerikaanse zangers/zangeressen zoals Billy Holiday, Sammy Davis jr. en James Brown. Het black is beautiful komt her en der terug in etalages. Ontzettend veel kappers hier in de buurt die vol zitten (en dat al om 9.00 uur) met mooie Afro-Amerikaanse vrouwen. Aan het eind van de ochtend gaan we naar het Yankee Stadium want Carla heeft kaartjes voor de wedstrijd gekocht die begint om 13.00 uur. Wat leuk om mee te maken, de wedstrijd is spannend, the Yankees winnen uiteindelijk met 7-6, maar de sfeer ook! Veel gezinnen en vriendengroepen, echt Amerikaans, luidruchtig enthousiast en in Yankees tenue. Ook eten speelt een belangrijke rol, er wordt regelmatig weer even wat gehaald, het ruikt naar een snackbar op de tribunes.... Er speelt ook een Nederlander mee bij The Yankees, Didi Gregorius. Hij schijnt erg goed te zijn. Na 5 innings gaan we, we hebben er twee uur gezeten en het kan nog wel 2 uur duren voordat de wedstrijd is afgelopen. Het weer is overigens erg omgeslagen, het is rond de 12/13 graden en het regent soms. Na de wedstrijd gaan we lopend naar de High Bridge, de oudste brug van New York. Het is een vrij smalle brug die Manhattan met de Bronx verbindt. De stad met in het verleden het platteland. Nu is de Bronx allesbehalve platteland, met veel diversiteit in woongebouwen, oud en nieuw. De wijk sprak ons meer aan dan Harlem qua sfeer. Op de High Bridge mag je nu alleen nog fietsen en wandelen. We hebben een prachtig uitzicht over de bedrijvigheid die onder de brug loopt, snelwegen, railroads en de Harlem River. Aan de overkant arriveren we in Washington Heights, de hoogste wijk van Manhattan. We lopen door een park waarvan je je niet kan voorstellen dat dit bij het hectische New York hoort. We hebben vandaag een grote diversiteit aan wijken en inwoners gezien, erg boeiend. We pakken de metro terug naar ons hotel, van de 168ste straat naar de 40ste. Even bijkomen op de hotelkamer en dan lekker uit eten, Italiaans dit keer op Times Square. Het was een superdag waarin we veel hebben gezien.

Derde dag in New York, eigenlijk Philadelphia

Gisteren dus een dag in Philadelphia. De dag begon met een ontbijt met scrambled eggs, toast, verse fruitsalade met yoghurt en cereal en appelcake met noten. Voldoende bodem voor waarschijnlijk weer een wandeldag. En dat klopte, aan het eind van de dag tikte we de 17,5 kilometer aan. De reis naar Philadelphia met de trein verliep uitermate goed. Zeer comfortabele stoelen en stipt op tijd vertrekken. Wel bijzonder is het feit dat je ‘pas’ een kwarrier van te voren weet vanaf welke track je vertrekt dus in de stationshal hou je ook de borden in de gaten net als op Schiphol.
We treinden langs verschillende plaatsen en zagen dat niet de beste huizen vlakbij de treinrails gebouwd zijn en hoeveel autokerkhoven er zijn. Na anderhalf uur arriveerden we in Philadelphia. Een prachtige oude stationshal daar en buiten gekomen zien we een geheel andere atmosfeer dan New York en dat blijft de hele dag zo. Veel relaxter en rustiger. Wanneer we ons op de kaart orienteren op de Liberty Bell (een van de symbolen van de vrijheid en de Onafhankelijksoorlog) krijgen we al snel hulp van een man en die is erg verbaasd dat wij er lopend naar toe willen, het is wel 3 kilometer! ;-). Hij wijst ons de weg en wij gaan op pad. We komen op onze route de Reading Terminal Market tegen die we ook wilde bezoeken dus meteen maar doen. Het is een publieke van oudsher farmersmarket waar enorm veel voedsel verkocht wordt, o.a. van lokale boeren. Leuk is dat er ook Amish hun producten verkopen. Het woord Pennsylvania Dutch kom je regelmatig tegen...
Vervolgens door naar de Libery Bell. Een flinke rij voor de ingang en dan wat geschiedenis tot ons nemen en tenslotte de Bell aanschouwen tussen de poserende en selfie nemende mensen. Hierna gaan we de stad verder verkennen, het is mooie stad. Wel hebben we spijt geen korte broek aan gedaan te hebben, het is warm. En daar genieten meer mensen van, overal zien we mensen lekker buiten de lunch gebruiken. Waar we in New York amper een stoeltje buiten zien staan zien we hier veel terrassen. Dat zal ongetwijfeld met de prijs per vierkante meter grond te maken hebben. Na de nodige omzwervingen komen we uiteindelijk bij het Philadelpia Museum of Art uit, waar het krioelt van de mensen. Niet vanwege het museum maar vanwege de trappen die Rocky oprende aan het einde van deel 1. Ze zijn inmiddels omgedoopt tot The Rocky Steps ... Eenmaal boven heb je een prachtig uitzicht. Ook nog even met Rocky op de foto, er staat naast de trappen een standbeeld. Overigens is het museum zelf een prachtig gebouw en van binnen ongetwijfeld ook maar daar ontbreekt ons de tijd voor.
Hierna zijn we de stad weer ingelopen. We wilde graag een Philly steak sandwich eten maar helaas, die konden we zo snel niet vinden. Uiteindelijk heerlijk gegeten in een eetcafe met aantrekkelijk terras, Aline bbq chicken sandwich, Carla een salade. Daarna zijn we langzaam teruggelopen naar het station. De trein vertrok mooi op tijd maar liep vertraging op door “police acticivities”. Uieindelijk zijn we om 21:00 uur in NYC. Nog even van de enorme lichtreclames genoten en dan naar ons hotel.

Tweede dag in New York City

Het is inmiddels 5:20. We hadden de wekker gezet maar dat was niet echt nodig..... vandaag gaan we naar Philadelphia. We hebben tickets voor 8:10 uur en er wordt geadviseerd een klein half uur van te voren aanwezig te zijn.
Gisteren hebben we een aantal wijken in Manhattan doorgewandeld, SoHo, Little Italy, China Town, Meatpacking District en wederom Times Square. Totaal ruim 22 km gelopen. De eerstgenoemde wijken bestaan vooral uit laagbouw en is een stuk rustiger om te lopen, heel anders dan bij Times Square waar je continue mensen aan het ontwijken bent en hardlopend weer een stoplicht probeert te halen. In die kleinere wijken is ook een erg mooi winkelaanbod, veel kleine winkeltjes. Vervolgens hebben we de Highline gelopen, zien we voor het eerst de oude treinrails helemaal in het groen en de route is ook langer geworden. Hij eindigt op een plaats waar enorm gebouwd wordt. De grond op Manhattan is zo onnoemelijk duur dat er continue nieuwe wolkenkrabbers verrijzen en zo hoog! We zagen in SoHo een aantal woonruimtes te huur waarbij een appartement met 1 slaapkamer $ 4500 per maand aan huur kost. Het weer was vandaag redelijk aangenaam. Het begon zonnig maar rond de middag trok het toch even dicht en werd het wat frisjes. We hebben een paar spetjes regen gevoeld maar daarna werd het weer prima wandelweer.
Vanavond bij Hard Rock Café op Times Square gegeten, allebei een heerlijke burger. Daarna naar het hotel, koffie en slapen. Best wel kapot.

Aankomst in New York City

Het is nu 5 uur in de ochtend, zoals gewoonlijk ging onze interne wekker al weer vroeg. Gisteren onze eerste uurtjes in New York doorgebracht en het is weer leuk! We zijn er voor het eerst in de lente en het weer is prachtig, hetzelfde als het weer in Nederland toen wij vertrokken. We liepen in t-shirts maar door de wolkenkrabbers is lang niet overal zon (dat hadden we even niet bedacht) waardoor er best veel schaduw is, dus iets met lange mouwen meenemen is niet een overbodige luxe. Maar eerst even de reis er naartoe. De vliegreis verliep uitstekend, we vertrokken op tijd en de verzorging verliep prima. We hadden de vlucht vij KLM geboekt maar vlogen heen met Delta Airlines. Normaal gesproken vinden wij Delta een stukje minder dan KLM maar dit is heel erg verbeterd. De menukeuze was weer zoals altijd ‘chicken or pasta’ dus dit verandert nooit..... Aangekomen op JFK airport konden we digitaal door de paspoortcontrole en tot onze grote verbazing hoefden we helemaal niet meer via een onvriendelijke security officer naar binnen. De rij was echter wel enorm bij de man die nog wel een stempel in ons paspoort moest zetten dus daar voorbij stonden onze koffers al weer klaar bij de bagageband en konden we meteen door. Met de airtrain naar het metrostation, daar een zeven dagen metrokaart gekocht en met de metro naar 42nd street waar ons hotel vlakbij is (40th street). On half 3 waren we in onze hotelkamer.
Na zigzaggend over een aantal Aveneus in de schaduw te hebben gelopen, kwamen we uit op Central Park, badend in de zon. Wat een gezelligheid, heel veel mensen liggend, zittend selfies makend in het park. We hebben er een tijdje gewandeld en van de sfeer geproefd (zie foto’s) en daarna via 5th Avenue teruggelopen. De winkels /etalages zien er weer indrukwekkend uit, sommigen willen we wel een keer naartoe, de meesten niet, de namen Prada, Louis Vuiton, e.d. zeggen genoeg...... Aan het begin van de avond een wijntje/glas bier gedronken met een salade erbij en daarna naar de hotelkamer. Om 20:00 uur (!) lagen we al in bed, totaal gevloerd. Wauw, wat een feestbeesten zijn we toch, hahahaha.

Morgen New York New York!

New York gaan we (weer) bezoeken en we hebben er zin in! Het blijft een geweldige stad hoe vaak we er ook komen. Dit keer doen we ook een uitstapje naar Philadelphia waar we met de trein naar toe gaan. Verder gaan we naar Harlem, een honkbalwedstrijd in The Bronx bijwonen en naar Coney Island in Brooklyn. Ons hotel ligt vlakbij Times Square dus deze omgeving zien we sowieso. Hardlopen wordt de laatste tijd wat verdrongen door wandelen (Carla, training vierdaagse) en wielrennen (Aline) maar we hebben toch het plan een rondje Central Park te rennen. We proberen elke dag wat foto’s en een verhaaltje te schrijven.

We vliegen morgen om 09:55 uur, hopelijk geen Schipholvertragingen..... Jullie lezen het wel ;-)

Vijfde dag in Vegas

We zitten op het vliegveld. Zoals het er nu uit ziet, vertrekken we op tijd. Gisteravond hebben we waardig afscheid genomen van Las Vegas door naar de top van de Eiffeltoren te gaan waar we prachtig uitzicht hadden op Vegas by night. Als bonus kregen we ook nog de fonteinshow van Bellagio mee, het lijkt wel vuurwerk. Overdag de hop on hop off bus genomen, nog een x langs de highlights en naar het Welcome to Las Vegas bord. Je moet in de rij staan om jezelf onder dat bord op de foto te zetten en natuurlijk is er ook een professionele fotograaf aanwezig om eventueel de foto te maken. Wij hebben, zoals eigenlijk iedereen, gewoon degene achter ons gevraagd even wat plaatjes te schieten. In de ochtend begonnen we met een uitgebreid ontbijtbuffet bij Paris, daarna naar het zwembad, douchen en dan naar het lunchbuffet van Flamingo's. Dit hotel bestaat ook al heel lang en heeft een mooie tuin met.... hoe kan het ook anders, flamingo's maar ook allerlei soorten vogels (Ruud!) en vissen. Eind van de middag hebben we zowaar wat $$ in de machines gegooid maar het heeft niet geleid tot enige winst :-( we ondervonden hoe snel het geld er doorheen gaat achter zo'n gokmachine. Daarna diner buffet bij Harrah's. Buffetten horen wel bij Las Vegas, in het verleden was dat de manier om even goedkoop veel te eten om dan weer verder te gaan met gokken, nu is de kwaliteit ervan flink toegenomen en $ 32 is ook niet echt goedkoop meer. Het barst hier verder van allerlei soorten eetgelegenheden, Las Vegas moet het niet alleen meer hebben van het gokken, dat is wel duidelijk.

We hebben een geweldige tijd gehad, veel gezien, veel gedaan, een stad vol tegenstellingen!

De vierde dag in Vegas

Gisteren arriveerden we rond 9:15 uur bij het zwembad. Het was inderdaad nog niet druk en de ligbedden waren niet allemaal gereserveerd met een handdoek..... Het water van het zwembad was lekker koud, bedt fijn bij deze temperaturen. Lekker wat baantjes kunnen trekken om wat van de calorieën te verbranden. We hoeven niet bang te zijn onopgemerkt naar de bodem van het zwembad te verdwijnen met op elke hoek een hoge stoel met daarin een badjuffrouw of -meester met een reddingsboei om.... we zijn er een uurtje of 2 gebleven, heerlijk! Daarna naar de High Roller, wat een leuke ervaring was dat: super uitzicht over de hele stad en we hadden een bol voor onszelf zodat we van de ene naar de andere kant konden wandelen wanneer we maar wilden. Super! Hierna naar nog even naar Caesar's Palace, foto van de Trevi fontein ;-) gemaakt, daarna overgestoken naar The Venetian om de gondels te zien varen. Vervolgens Coronita's en een margaritha gedronken en daarna buffetten bij Paris. Om half 10 waren we ontzettend moe dus we hebben The Fremont Experience down town gelaten voor wat het is.